În numele lui Allah Cel Milostiv, Îndurător

Acțiunile care anulează Postul sunt de două feluri:

  1. Acțiuni care anulează Postul și este nevoie de recuperarea zilei;
  2. Acțiuni care anulează Postul și pe lângă necesitatea recuperării zilei, este nevoie și de un act de ispășire.

1. Mâncatul sau băutul în mod intenționat

Dacă cineva mănâncă din cauza uitării, greșelii ori constrângerii, el nu trebuie să recupereze acea zi și nici nu necesită vreun act de ispășire. Abu Huraira, radhi Allahu anhu, a relatat că Profetul Mohammed Salla-llahu 'alahi wa sallam a spus:

Dacă cineva uită că ține Post și mănâncă sau bea, Postul său este complet; Allah a fost Cel care l-a hrănit și i-a dat ceva de băut. majoritatea relatatorilor

Comentând asupra acestui fapt, Tirmidhi a spus:

Majoritatea savanților acționează conform acestui hadith. Este opinia lui Sufyan Ath-Thauri, Ash-Shafaꞌi, Ahmad și Ishaq.

Abu Hanifa a relatat că Profetul Salla-llahu 'alahi wa sallam a zis:

Oricine întrerupe Postul său în luna Ramadan din cauza uitării, această zi nu se recuperează și nu se efectuează vreun act de ispășire. relatat de Ad-Daraqutni, Bayhaqi și Al-Hakim, care a spus că este sahih

Ibn Hajar a zis că lanțul său este sahih.

Ibn Abbas, radhi Allahu anhu, a relatat că Profetul Salla-llahu 'alahi wa sallam a spus:

Allah nu va face pe nimeni din Umma mea responsabil pentru ceea ce a făcut din greșeală, din cauza uitării sau constrângerii. relatat de Ibn Majah, Al-Hakim și Tabarani

2. A vomita intenționat

Dacă cineva vomită neintenționat, el nu trebuie să recupereze Postul și nici nu necesită vreun act de ispășire. Abu Huraira, radhi Allahu anhu, a relatat că Profetul Salla-llahu 'alahi wa sallam a spus:

Oricine (depășit fiind de situație) vomită, nu trebuie să recupereze ziua. Oricine vomită intenționat, va trebui să recupereze ziua de Post. relatat de Ahmad, Abu Dawud, Tirmidhi, Ibn Majah, Ibn Hibban, Ad-Daraqutni și Hakim; relatatorii l-au numit sahih

Despre credibilitatea relatării, Al-Khattabi a spus:

Nu cunosc nicio diferență de opinie, printre savanți, în legătură cu acest subiect. Dacă cineva vomită neintenționat, el nu trebuie să recupereze acea zi, în timp ce acela care vomită în mod intenționat, va trebui să recupereze ziua de Post.

3. Menstruația și sângerarea postnatală

Chiar dacă o astfel de sângerare începe înaintea apusului de Soare, Postul din acea zi este nul și ziua trebuie recuperată. Există un consens între savanții musulmani, în acest caz.

4. Ejacularea

Ejacularea anulează Postul, chiar dacă a survenit din cauza sărutului sau a îmbrățișării și acea zi trebuie recuperată. Dacă ejacularea a avut loc din cauza privirii sau imaginației, atunci aceasta este ca și un vis umed pe timpul zilei, prin urmare nu anulează Postul și nu există nicio obligație asupra persoanei. În mod similar, ejacularea de lichid seminal nu afectează în niciun fel Postul.

5. A mânca ceva ce nu este hrănitor, cum ar fi sarea

Dacă cineva folosește o cantitate mai mare de sare, în alt scop decât pentru mâncare și ea ajunge în stomac, aceasta întrerupe Postul, conform majorității savanților.

6. Dacă cineva care ține Post intenționează să îl întrerupă, Postul nu este valid, chiar dacă persoana nu a mâncat și nu a băut nimic

Aceasta este din cauză că intenția este unul dintre stâlpii Postului, iar dacă cineva și-a schimbat intenția, prin aceasta și-a anulat și Postul.

7. Persoana care mănâncă, bea sau are relații intime, considerând că Soarele a apus deja, sau încă nu e timpul de Fajr

În astfel de cazuri, conform majorității savanților și a celor patru școli, persoana trebuie să recupereze ziua. Totuși, există o diferență de opinie în acest caz. Ishaq, Dawud, Ibn Hazem, Ata, Urwa, Al-Hassan Al-Basri și Mujahid susțin că Postul în acest caz este complet și că nu trebuie recuperat mai târziu. Ei se bazează pe ceea ce Allah subhanahu wa ta'ala a spus în Nobilul Coran:

Și nu este niciun păcat pentru ceea ce săvârșiți voi din greșeală, ci numai pentru ceea ce inimile voastre săvârșesc cu bună știință.

Surat Al-'Ahzab 5

8. Greșeli neintenționate

Mesagerul lui Allah Salla-llahu 'alahi wa sallam a zis:
Allah nu va face pe nimeni din Umma mea responsabil pentru ceea ce a făcut din greșeală...

Abd Ar-Razaq a relatat că Maꞌmar a relatat de la Al-Amash că Zaid ibn Wahb a spus:

Când oamenii își întrerupeau Postul, pe timpul lui Omar ibn Al-Khattab, am văzut un vas mare, care a fost adus din casa Hafsei, din care oamenii au băut. Apoi, Soarele a apărut din spatele norilor și acest lucru i-a mâhnit și au zis: «Trebuie să recuperăm această zi.» Omar a întrebat: «De ce? Pe Allah, nu am comis niciun păcat.»

Bukhari a relatat că Asma bint Abu Bakr, radhi Allahu anha, a spus:

Noi întrerupeam Postul în luna Ramadan, pe timpul Profetului Salla-llahu 'alahi wa sallam când era înnorat, apoi apărea Soarele din nou.

Referitor la acest subiect, Ibn Taymiyya a spus:

Acest fapt arată:

  1. că nu este de preferat amânarea iftar-ului de către persoana care ține Post, până nu e absolut sigură de apusul Soarelui și
  2. nu este necesară recuperarea unei astfel de zile. Dacă Profetul Salla-llahu 'alahi wa sallam ar fi poruncit recuperarea ei, ar fi fost un lucru cunoscut de toată lumea.
  3. S-a relatat că ei și-au întrerupt Postul (și nu a fost relatat că li s-ar fi poruncit recuperarea acelei zile), subliniind că nu li s-a poruncit recuperarea zilei.

Conform majorității savanților musulmani, doar a avea relații intime în perioada zilei, în luna Ramadan, aduce cu sine necesitatea recuperării zilei de Post, precum și necesitatea unui act de ispășire.

Abu Huraira, radhi Allahu anhu, a relatat că:

Un om a venit la Mesagerul lui Allah Salla-llahu 'alahi wa sallam și a spus: «Sunt distrus, o, Mesager al lui Allah!» Profetul Salla-llahu 'alahi wa sallam a întrebat: «Ce anume te-a distrus?» El a zis: «Am avut relații intime cu soția mea, într-o zi a lunii Ramadan.» Profetul Salla-llahu 'alahi wa sallam a întrebat: «Ai posibilitatea să eliberezi un sclav?» El a răspuns: «Nu.» Profetul Salla-llahu 'alahi wa sallam a întrebat: «Este posibil să ții Post două luni consecutiv?» El a răspuns: «Nu.» Profetul Salla-llahu 'alahi wa sallam a întrebat: «Poți să hrănești șaizeci de persoane sărace?» El a răspuns: «Nu.» Profetul Salla-llahu 'alahi wa sallam a zis: «Atunci, așează-te.» Un coș de curmale a fost adus Profetului Salla-llahu 'alahi wa sallam și i-a spus omului: «Împarte aceasta drept sadaqa.» Omul a întrebat: «Cuiva mai sărac decât noi? Nu există nimeni în oraș mai sărac decât noi!» Profetul Salla-llahu 'alahi wa sallam a râs până când molarii i s-au văzut și a spus: «Du-te și hrănește-ți familia cu ele.» majoritatea relatatorilor au relatat aceasta

Majoritatea savanților spune că atât femeia, cât și bărbatul, trebuie să efectueze acte de ispășire, dacă ei au intenționat să aibă relații intime pe perioada unei zile, în luna Ramadan, atunci când ei, de fapt, au intenționat să țină Post. Dacă acest lucru se întâmplă din cauza uitării, din cauza constrângerii sau pentru că ei nu au intenționat să țină Post, atunci nu este obligatoriu pentru niciunul dintre ei să efectueze vreun act de ispășire. Dacă femeia a fost obligată de către soțul ei să aibă relații intime cu el, atunci actul de ispășire este obligatoriu numai pentru el.

Conform Ash-Shafaꞌi, actul de ispășire nu este obligatoriu pentru femeie în niciun caz, indiferent dacă a ales sau a fost constrânsă, ea trebuie doar să recupereze ziua de Post pe care a pierdut-o.

An-Nawawi a spus:

Cea mai autentică opinie, în general, este că actul de ispășire este obligatoriu numai pentru bărbat și nu există nimic pentru femeie.

Abu Dawud a zis:

Ahmad a fost întrebat despre cineva care a avut relații intime în perioada Postului lunii Ramadan: «Există vreun act de ispășire pentru femeie?» El a răspuns: «Eu nu am auzit de niciunul.»

În Al-Mughni este afirmat:

Acesta se referă la faptul că Profetul Salla-llahu 'alahi wa sallam a poruncit bărbatului care a avut relații intime cu soția să elibereze un sclav. Nu a poruncit femeii să facă nimic, deși era evident că ea a fost parteneră în acea relație.

Conform majorității savanților, actele de ispășire trebuie efectuate în ordinea menționată în hadith. Primul ordin a fost eliberarea unui sclav. Dacă acest lucru nu este posibil, persoana trebuie să țină Post două luni consecutiv. Dacă nici acest lucru nu este posibil, persoana trebuie să hrănească șaizeci de săraci cu aceeași mâncare pe care o consumă ea în mod obișnuit, în casa ei. Persoana în cauză nu poate să omită niciuna dintre aceste porunci, decât atunci când ea nu are posibilitatea să o efectueze.

Conform Școlii Maliki și a unei relatări a lui Ahmad, persoana poate să aleagă oricare dintre actele de ispășire și este suficient pentru ea.

Această opinie din urmă se bazează pe o relatare a lui Malik ibn Juraij, sub autoritatea lui Humaid ibn Abd Ar-Rahman, care a relatat că Abu Huraira, radhi Allahu anhu, a povestit că:

Un om și-a întrerupt Postul în perioada lunii Ramadan și Profetul Salla-llahu 'alahi wa sallam i-a poruncit lui, ca act de ispășire, să elibereze un sclav, sau să țină Post două luni consecutiv, sau să hrănească șaizeci de oameni săraci. relatat de Muslim

În hadith-ul precedent, cuvântul «sau» implică alegerea, dar conform unora, motivul pentru care a fost dat actul de ispășire a fost diferit, prin urmare, persoana a putut alege, ca și în cazul ispășirii pentru ruperea unui jurământ.Ash-Shaukani a spus:

În diferitele relatări, există dovezi că actul de ispășire trebuie efectuat în ordine sau la alegere. Dar cei care au relatat că trebuie efectuat în ordine sunt în număr mai mare. Al-Muhallab și Al-Qurtubi au combinat relatările și au spus că întâmplarea ca cineva să-și fi întrerupt Postul a avut loc de mai multe ori.

Al-Hafidh a zis:

Acest lucru nu este corect. A fost o singură întâmplare, deci esența problemei este că nu s-a întâmplat decât o singură dată. Unii au combinat relatările și au spus că este de preferat urmarea ordinii, dar persoana poate alege. Alții au zis invers.

Oricine are relații intime cu soția, pe timpul zilei, în luna Ramadan și, înainte să efectueze actul de ispășire, are în altă zi relație intimă cu soția lui, trebuie să efectueze un singur act de ispășire, conform unei relatări a lui Ahmad și conform Școlii Hanafi. Aceasta se datorează faptului că există o singură pedeapsă pentru faptele care se repetă, iar dacă ispășirea pedepsei nu s-a efectuat încă, toate faptele sunt luate la un loc.

Conform Școlii Maliki, Ash-Shafaꞌi și Ahmad, persoana trebuie să efectueze actul de ispășire de două ori, deoarece fiecare zi a lunii Ramadan este un act de adorare separat de celelalte. Dacă ispășirea este obligatorie, deoarece persoana și-a anulat Postul voit, actele separate nu se pot combina într-un singur act.

Toți savanții sunt de acord că, dacă persoana a intenționat să aibă relații intime în timpul zilei, în luna Ramadan, și a efectuat un act de ispășire, apoi a avut o altă relație intimă într-o altă zi a lunii, atunci pentru ea devine obligatoriu un alt act de ispășire. În mod similar, ei sunt de acord că, dacă cineva are relații intime de două ori pe zi și nu a efectuat actul de ispășire pentru primul act intim, atunci este nevoie ca el să efectueze un singur act de ispășire. Dacă el a efectuat actul de ispășire pentru primul act intim, atunci nu mai este nevoie să efectueze actul de ispășire pentru al doilea, conform majorității savanților.

Ahmad a spus că într-un astfel de caz, el trebuie să efectueze două acte de ispășire.

pictures/30/c77290.jpg