În numele lui Allah Cel Milostiv, Îndurător
Recomandat și de evitat în perioada Itikaf-ului
Este de preferat, pentru cel care face Itikaf, să efectueze cât mai multe acte de adorare, să facă cât mai multe Rugăciuni voluntare, să recite Coranul, slăvindu-L și lăudându-L pe Allah ﷻ subhanahu wa ta'ala, proclamând Unicitatea și Măreția Sa, cerându-I iertare, transmițând salutările sale asupra Profetului ﷺ Salla-llahu 'alahi wa sallam și să facă dua; toate acestea conducând la apropierea de Allah ﷻ subhanahu wa ta'ala. Printre aceste fapte de adorare se numără citirea și studierea cărților de Tăfsir, de ahadith, cărți despre viața Profetului Mohammed ﷺ Salla-llahu 'alahi wa sallam de Jurisprudență Islamică și altele.
De asemenea, este de preferat a se ridica un cort mic, în curtea moscheii, așa cum a făcut Profetul, salla Allahu aleihi wa sallam.
Persoana care face Itikaf nu trebuie să se implice în problemele care nu o privesc.
Tirmidhi și Ibn Majah au înregistrat sub autoritatea lui Abu Basra că Profetul ﷺ Salla-llahu 'alahi wa sallam a spus:
Dovada de respect a omului față de Islam este că lasă de-o parte ceea ce nu-l privește.
Este, totuși, de evitat ca o persoană să creadă că se poate apropia mai mult de Allah ﷻ subhanahu wa ta'ala, dacă nu vorbește.
Bukhari, Abu Dawud și Ibn Majah au înregistrat de la Ibn Abbas, radhi Allahu anhu, că:
În timp ce Profetul ﷺ Salla-llahu 'alahi wa sallam ținea o predică, a văzut un om stând în picioare și a întrebat despre el. Oamenii au răspuns: «El este Abu Israel. El a jurat că va sta în picioare și nu se va așeza, nu va vorbi și va ține Post.» Profetul ﷺ Salla-llahu 'alahi wa sallam a spus: «Porunciți-i să vorbească, să meargă să se așeze la umbră și să-și termine Postul.»
Abu Dawud a relatat de la Ali, radhi Allahu anhu, că:
Profetul ﷺ Salla-llahu 'alahi wa sallam a zis: «Nu există orfan după vârsta maturității și ne-vorbitor peste zi, până la căderea nopții.»
Postul în timpul Itikaf-ului
Este bine pentru cel care efectuează Itikaf să țină Post, însă nu este obligatoriu pentru el.
Bukhari a relatat de la Ibn Omar că Omar, radhi Allahu anhum, a spus:
«O, Mesager al lui Allah, în perioada Jahiliyyei am jurat să fac Itikaf o noapte, în moscheea de la Mecca.» Profetul a zis: «Împlinește-ți jurământul.»
Această afirmație a Profetului ﷺ Salla-llahu 'alahi wa sallam arată că Postul nu este o condiție pentru Itikaf, altfel nu ar fi posibil a face Itikaf pentru o noapte.
Saꞌid ibn Mansur a relatat că Abu Sahl a spus:
Una dintre soțiile mele făcea Itikaf, așa că l-am întrebat pe Omar ibn Abd Al-ꞌAziz despre aceasta. El a zis: «Ea nu trebuie să țină Post, dacă nu și-a impus acest lucru.»" Adh-Dhuhri a spus: «Nu există Itikaf, decât ținând Post.» Omar a întrebat: «Aceasta este de la Profet, salla Allahu aleihi wa sallam? Adh-Dhuhri a răspuns: «Nu.» Omar a întrebat: «De la Abu Bakr?» Adh-Dhuhri a răspuns: «Nu.» Omar a întrebat (din nou): «De la Omar (ibn Al-Khattab)?» Adh-Dhuhri a răspuns: «Nu.» Omar a zis: «Bănuiesc că a spus-o Uthman.» Adh-Dhuhri a răspuns: «Nu.» Eu (Abu Sahl) i-am lăsat și m-am întâlnit cu Ata și Tawus și i-am întrebat pe ei despre acest lucru. Tawus a zis: «Într-adevăr, nu trebuie să țină Post, în cazul în care nu și-a impus acest lucru.»
Al-Khattabi recunoaște:
Există o diferență de opinie, în rândul savanților, cu privire la acest punct.
Al-Hassan Al-Basri susține că:
Ajunge a se efectua Itikaf, fără a ține Post. Aceasta este, de asemenea și opinia lui Ash-Shafaꞌi.
Ali și Ibn Masꞌud, radhi Allahu anhum, susțin că:
Dacă cineva dorește, poate ține Post, iar dacă nu dorește, nu ține.
Al-Auzaꞌi și Malik susțin că:
Nu există Itikaf fără Post și aceasta este concluzia savanților.
Aceasta a fost relatat de la Ibn Omar, Ibn Abbas și Aisha, radhi Allahu anhum; de asemenea, este și opinia lui Saꞌid ibn Al-Musayyeb, Urwa ibn Az-Zubair și Az-Zuhri.