Faptele care anulează postul se împart în două categorii:
- Faptele care anulează postul și pentru care se impune doar recuperarea zilelor de post pierdute sunt
- A mânca și a bea în mod intenționat.
- A aplica unele tratamente care au efect de hrănire sau hidratare a organismului (ex: suplimentele alimentare precum siropuri, prafuri, indiferent de modul de administrare).
- A vomita în mod intenționat. Mesagerul lui Allah ﷺ Salla-llahu 'alahi wa sallam a spus:
Acela care își provoacă singur voma, va trebui să recupereze ziua de post pierdută. relatat de Al-Hakim
- Menstruația și sângerările postnatale, chiar dacă acestea survin la doar câteva secunde înainte de apus.
- Secreția de spermă – indiferent de motivul care o provoacă.
- Sângerările abundente care produc efecte asupra organismului (operații, accidente, automutilare voită sau neintenționată, etc.) În acest caz, cel aflat într-o asemenea stare, va intra în categoria bolnavilor, fizic sau fizic și mintal, care nu sunt exceptați de la obligativitatea postului, odată cu producerea evenimentului respectiv.
- Fapta care anulează postul și pentru care se impune și recuperarea zilelor de post pierdute și răscumpărarea pentru păcatul comis: este actul sexual.
În conformitatea cu majoritatea opiniei învățaților, cel care are relații intime cu soția sa în timpul postului (de la răsăritul soarelui și până la apusul lui), acela a ratat o zi de post și este obligat să o recupereze și să își repare păcatul prin împlinirea următoarelor pedepse: să elibereze un sclav ori să postească 2 luni consecutive, după luna Ramadan, ori să hrănească 60 de săraci sau nevoiași. Aceste penalități sunt valabile și pentru bărbat, și pentru femeie.
Dacă cel care a făcut această faptă este unul dintre cei care nu sunt obligați să postească, de exemplu un călător care are relații intime cu soția lui, atunci ei trebuie să recupereze această zi, dar nu sunt obligați să împlinească și pedeapsa de mai sus.
Fapte sau acțiuni care nu anulează postul
- A bea sau a mânca din greșeală (fără a conștientiza acțiunea).
Nu se cere nici recuperarea zilei de post și nici plata vreunor penalități. În acest caz, dacă s-a mâncat sau s-a băut în mod accidental, respectiva persoană trebuie să continue ziua de post ca și cum această greșeală nu s-ar fi petrecut. Profetul Mohammed ﷺ Salla-llahu 'alahi wa sallam a spus:
Acela care uită în vreme ce postește și apoi bea sau mănâncă ceva, el trebuie să își continue postul după aceea, căci, într-adevăr, Allah ﷻ subhanahu wa ta'ala a fost Cel care i-a dat de mâncat sau de băut. relatat de Bukhari și Muslim
Cu adevărat, Allah ﷻ subhanahu wa ta'ala nu va ține seama dacă oamenii din Ummah greșesc din nebăgare de seamă sau dacă sunt obligați să o facă. relatat de At-Tabarani
- A vomita în mod neintenționat (rău de mișcare, amețeli, o afecțiune care o provoacă, un fapt al altcuiva sau un miros care o provoacă). Mesagerul lui Allah, ﷺ Salla-llahu 'alahi wa sallam a spus:
Aceluia care i se întâmplă să vomite în vreme ce ține post, atunci aceluia nu i se cere să recupereze postul. relatat de Al-Hakim
- Folosirea siwak-ului (bucățică din creanga unui arbore special, folosită de musulmani pentru curățarea dinților) sau folosirea periuței și a pastei pentru curățarea dinților.
- Gargara cu apă și curățarea nărilor cu apă, care sunt făcute pentru abluțiune și nu sunt făcute în mod exagerat.
Profetul Mohammed ﷺ Salla-llahu 'alahi wa sallam i-a spus lui Qayt ibn Saburah, din tribul Bani Al-Muntafiq:
Împlinește abluțiunea. Și spală-te între degete și insistă în a trage apă pe nări și a o expulza printr-o respirație puternică, cu excepția zilelor în care postești. relatat de Abu Dawud, Tirmidhi, Ibn Majah și Nasaꞌi
- Soluțiile (picături) pentru ochi și urechi, chiar dacă gustul acestora va ajunge să se simtă în gât, în afară de picăturile nazale care sunt interzise.
- A gusta mâncarea, cu condiția ca aceasta să nu pătrundă în gât.
- Soțul care își sărută soția, atâta vreme cât nu are conotații sexuale.
Profetul Mohammed ﷺ Salla-llahu 'alahi wa sallam obișnuia să o sărute pe Aisha, radhi Allahu anha, în vreme ce ținea post. relatat de Bukhari și Muslim
- Injecțiile cu scop medical, dacă nu sunt pentru a produce hrănirea organismului (substitut pentru mâncare).
- A se înghiți propria salivă, atunci când nu se poate elimina în mod igienic, ori praful, ori ceva asemănător ce nu poate fi înlăturat (ex: vapori de apă atunci când se face baie, ori se face mâncare, etc.)
- Tratamentele medicamentoase care nu trebuie introduse în organism prin intermediul stomacului și care sunt de tipul: injecții intravenoase sau intramusculare, alifie, uleiuri, cremă, etc., precum și tratamentele cu pulverizator de vapori, pentru cei suferinzi de astm.
- Extracțiile stomatologice și sângerările neabundente ale gingiei, ale gurii sau ale nasului, dacă nu sunt de natură să pună în pericol stabilitatea organismului.
- Dacă, în timpul Fajr, cineva este surprins de Adhan cu ceva de mâncat sau de băut în gură, atunci acesta (mâncarea sau băutura) nu se scuipă, ci se înghite.
- A întârzia ghusl până după Fajr. Nu este recomandată o astfel de practică, pentru că se întârzie rugăciunea de Fajr.
- A se parfuma cu atomizor sau spray, ori cu ulei, iar nu prin parfumurile care se ard (tămâie, mosc, etc.), deoarece fumul produs este o substanță care se inhalează în mod inutil, atâta vreme cât există și alte mijloace pentru a se parfuma. Așadar, atenție la parfumatul încăperilor cu bakhoor (arderea de bețișoare parfumate), căci această activitate invalidează ziua de post, după cum explică Sheikh Ibn Uthaimin.
- A face baie ca să se răcorească ori ca să se alunge setea ori, dimpotrivă, pentru a se încălzi, etc. Prin urmare, o zi de post va fi validă dacă se împlinesc următoarele trei condiții:
- a fi atent la regulile prescrise și a le aplica;
- a fi atent la tot ceea ce se face în acea zi, cu excepția omiterii sau greșelii neintenționate;
- a face totul conștient și de bunăvoie.
Dacă cel care postește săvârșește un fapt care anulează ziua de post, dar nu cunoaște că această faptă invalidează ziua respectivă, atunci ziua sa este valabilă și acceptată ca zi de post.
Allah ﷻ subhanahu wa ta'ala a spus:
...Și nu este niciun păcat pentru ceea ce săvârșiți voi din greșeală, ci numai pentru ceea ce inimile voastre săvârșesc cu bună știință. Allah este Iertător, Îndurător [Ghafur, Rahim].
Și El, Preaînaltul, a mai spus:
"... Doamne, nu ne pedepsi pe noi, dacă am uitat sau am greșit! ...Surat Al-Baqara 286
În cele două Sahih-uri este colecționată o relatare în care se narează că Adiy ibn Hatim, radhi Allahu anhu, și-a pus pe pernă două papiote cu ață, una albă și alta neagră, iar apoi a început să mănânce și să bea, privind la ele. Atunci când le putea distinge una de cealaltă, înceta să mai mănânce și să bea, așa cum știa el că e scris în Coran:
... Mâncați și beți până când puteți să deosebiți firul alb de firul negru, la revărsatul zorilor! Apoi țineți postul până noaptea ...Surat Al-Baqara 187
Când Profetul ﷺ Salla-llahu 'alahi wa sallam a aflat aceasta, el a explicat: "Aceasta înseamnă luminarea din zori și întunecarea din apus." și i-a poruncit să nu mai postească în acest fel.
Și dacă cineva mănâncă, crezând că Fajr nu a sosit încă ori că soarele a apus, până când opusul la ce a crezut el devine evident, atunci postul său este valabil, deoarece el nu a știut să aprecieze momentele zilei.
Referitor la această situație, se relatează în Sahih Bukhari că Asma bint Abu Bakr, radhi Allahu anha, a spus:
Odată, în vremea Profetului ﷺ Salla-llahu 'alahi wa sallam într-o zi cețoasă, am întrerupt postul nostru când soarele nu apusese încă.
Tot ceea ce este scris în acest articol nu sunt opiniile mele, ci sunt părți din lucrările unor erudiți în științele Islamului, contemporani sau nu, precum: Sheikh Ibn Baaz, Sheikh Ibn Uthaimin, Sheikh Munajid, She-ikh Al-Albani, Sheikh Mohammed Zaynu (Zenoo) și nu cred că este cineva în măsură, dintre noi, cei care suntem novici, să le contestăm autoritatea și cu atât mai puțin nivelul cunoașterii la care, prin voia lui Allah ﷻ subhanahu wa ta'ala, au ajuns. Rog pe Allah ﷻ subhanahu wa ta'ala să mă ierte, iar pe frații și surorile mele întru Islam să fie indulgenți dacă, din prea puțina mea cunoaștere, am omis ceva, sau dacă nu am fost destul de inspirată să aduc și alte detalii, argumente sau explicații care să facă foarte clare și bine alcătuite cele ce am reprodus aici, ori dacă structura acestui articol nu este foarte bună. Vă mai atrag atenția asupra faptului că aceste texte au fost scrise în original în limba arabă, apoi au fost traduse în limba engleză, iar traducerea lor în limba română îmi aparține.
Fie ca Allah ﷻ subhanahu wa ta'ala să ne sporească învățătura, cunoașterea și să ne călăuzească pe calea cea dreaptă, ca să nu fim dintre cei rătăciți.
Fie ca Allah ﷻ subhanahu wa ta'ala să ne apere și să ne dea bucuria unei luni Ramadan binecuvântate și folositoare.
Amin!