Semnificația Itikaf-ului
Itikaf-ul reprezintă izolarea totală, abținerea de la lucruri inutile, rele sau bune.
Allah ﷻ subhanahu wa ta'ala a spus în Nobilul Coran:
Ce sunt aceste chipuri la care voi vă închinați?
însemnând: la ceea ce ei s-au dedicat pentru adorare.
Ceea ce se înțelege de aici este că Itikaf-ul înseamnă izolare în moschee, cu intenția de a fi cât mai aproape de Allah Preaînaltul.
Legitimitatea Itikaf-ului
Toți savanții musulmani sunt de acord cu legitimitatea lui.
Profetul ﷺ Salla-llahu 'alahi wa sallam făcea Itikaf pentru zece zile, în fiecare lună Ramadan. În anul în care a murit, el ﷺ Salla-llahu 'alahi wa sallam a făcut Itikaf timp de 20 de zile.
relatat de Bukhari, Abu Dawud și Ibn Majah
Companionii și soțiile Profetului Mohammed ﷺ Salla-llahu 'alahi wa sallam făceau Itikaf împreună cu el și au continuat să facă astfel și după moartea lui. Chiar dacă Itikaf-ul este un act de evlavie, care apropie de Allah ﷻ subhanahu wa ta'ala, nu există niciun hadith cu privire la meritele sale.
Abu Dawud a spus:
L-am întrebat pe Ahmad:
«Cunoști ceva despre virtuțile Itikaf-ului?»
El a răspuns:
«Nu, cu excepția câtorva relatări slabe.»
Tipuri de Itikaf
- Itikaf-ul sunna este acela prin care musulmanul încearcă să se apropie cât mai mult de Allah Preaînaltul, astfel urmând faptele Profetului Mohammed ﷺ Salla-llahu 'alahi wa sallam în special în ultimele zece zile ale lunii Ramadan.
- Itikaf-ul obligatoriu este acela pe care persoana însăși și l-a făcut obligatoriu. De exemplu, printr-un jurământ: "Trebuie să fac Itikaf, pentru Allah ﷻ subhanahu wa ta'ala." sau printr-un jurământ condiționat: "Dacă Allah Preaînaltul mă va vindeca, va trebui să fac Itikaf."
În Sahih Al-Bukhari este relatat că:
Profetul ﷺ Salla-llahu 'alahi wa sallam a spus:
«Oricine face un jurământ de supunere față de Allah, trebuie să se supună Lui.»
Omar a zis:
«O, Mesager al lui Allah, eu am jurat să fac Itikaf o noapte, în moscheea de la Mecca.»
Profetul ﷺ Salla-llahu 'alahi wa sallam a spus:
«Împlinește-ți jurământul.»
Durata Itikaf-ului
Itikaf-ul obligatoriuse face pe perioada pe cât a fost făcut jurământul. Dacă cineva a jurat că va face Itikaf o zi, sau mai mult, atunci el trebuie să facă Itikaf în acea perioadă.
Itikaf-ul mustahab sau sunna nu are limită de timp specifică. El poate fi efectuat cu intenția de izolare în moschee, pentru o perioadă mai scurtă sau mai lungă de timp. Răsplata va fi în funcție de perioada petrecută în moschee. Dacă cineva părăsește moscheea, apoi se întoarce, trebuie să-și reînnoiască intenția de a face Itikaf.
Yaꞌla ibn Umaya a zis:
«M-am izolat în moschee pentru Itikaf, o perioadă de timp.»
Ata i-a spus:
«Acesta este Itikaf, atâta timp cât te-ai izolat în moschee. Dacă tu ai stat în moschee cu bună intenție, atunci este Itikaf, altfel, nu.»
Cel care efectuează Itikaf-ul neobligatoriu, poate să-l întrerupă oricând, chiar înainte de expirarea perioadei pentru care a avut intenția să stea.
Aisha, radhi Allahu anha, a relatat că:
Profetul Mohammed ﷺ Salla-llahu 'alahi wa sallam a intenționat să facă Itikaf, s-a rugat de Fajr și apoi a început Itikaf-ul. Odată, a vrut să facă Itikaf în ultimele zece zile ale lunii Ramadan și a poruncit să i se așeze cortul.
Aisha, radhi Allahu anha, a continuat:
«Când am văzut aceasta, am poruncit ca și cortul meu să fie așezat, iar câteva dintre soțiile Profetului ﷺ Salla-llahu 'alahi wa sallam au făcut același lucru. Atunci când el ﷺ Salla-llahu 'alahi wa sallam s-a rugat de Fajr, văzând toate corturile, a întrebat:
"Ce este asta?"
Ei i-au răspuns:
"Căutăm supunerea față de Allah și față de Mesagerul Său."
Apoi, el a poruncit ca, atât cortul său, cât și a soțiilor sale, să fie desfăcute, amânându-și Itikaf-ul pentru primele zece zile ale lunii Shawwal.»
Faptul că Profetul ﷺ Salla-llahu 'alahi wa sallam a poruncit ca să fie desfăcute corturile soțiilor și le-a cerut să abandoneze Itikaf-ul, după ce ele au făcut intenția pentru acesta, arată că ele au renunțat la Itikaf, după începerea lui. Acest hadith, de asemenea, arată că un bărbat poate să interzică soției sale să continue Itikaf-ul, dacă ea nu a cerut permisiunea lui pentru acesta.
Există o diferență de opinii, în ceea ce privește cazul în care un bărbat acordă permisiunea soției să facă Itikaf, apoi și-o retrage. Conform lui Ash-Shafaꞌi, Ahmad și Abu Dawud, acest lucru este permis soțului, iar în acest caz soția lui trebuie să renunțe la Itikaf.
Condițiile Itikaf-ului
Persoana care dorește să facă Itikaf trebuie să fie musulman adult, cu discernământ, perfect curățat de impuritățile majore (janaba) și de menstruație sau de sângerarea post-natală. Itikaf-ul nu este acceptat pentru un necredincios, pentru un tânăr fără discernământ, pentru o persoană aflată în stare de impuritate majoră, sau pentru femeile aflate la menstruație sau cu sângerare post-natală.
Stâlpii Itikaf-ului
Dacă o persoană nu se află în moschee sau nu se izolează cu intenția mulțumirii lui Allah Preaînaltul, acesta nu este Itikaf.
Intenția este obligatorie, fapt dovedit de cuvintele lui Allah ﷻ subhanahu wa ta'ala:
Și nu li s-a poruncit decât să-L adore pe Allah, cu credință curată și statornică în Religia Lui,
Profetul ﷺ Salla-llahu 'alahi wa sallam a spus:
Toate faptele stau în intenție și fiecare persoană va primi după ceea ce a intenționat.
Cu siguranță, Itikaf-ul se efectuează în moschee, după cum Allah ﷻ subhanahu wa ta'ala spune:
Și nu vă împreunați cu ele, în timp ce stați retrași în moschei!
Surat Al-Baqara 187
Acest verset dovedește faptul că dacă ar fi fost potrivită efectuarea Itikaf-ului altundeva, Allah ﷻ subhanahu wa ta'ala ar fi permis unui bărbat să facă Itikaf-ul împreună cu soția lui. Atât timp cât un astfel de lucru va anula Itikaf-ul, indiferent unde este făcut, este clar că Itikaf-ul trebuie efectuat în moschee.