Tarawih este pluralul de la «tarawiha», care înseamnă «pauză», referindu-se la pauzele «tarawih» dintre fiecare patru rakaat.
Legitimitatea Rugăciunii Tarawih
Rugăciunea specială din perioada lunii Ramadan, cunoscută sub numele de Tarawih, este Sunna pentru bărbați și pentru femei, ea efectuându-se după Rugăciunea Isha și înainte de Rugăciunea Witr. Ea trebuie să fie efectuată în seturi de câte două rakaat. Este permisă efectuarea ei după Rugăciunea Witr, dar nu este plăcut, este makruh. Rugăciunea Tarawih trebuie efectuată până la sfârșitul nopții.
Arfajah, radhi Allahu anhu, a spus:
Ali ne ordona să ne trezim la Tarawih și punea un imam pentru bărbați și unul pentru femei și eu eram imamul pentru femei.
Abu Huraira, radhi Allahu anhu, a relatat că Profetul Mohammed ﷺ Salla-llahu 'alahi wa sallam se trezea cu o foarte mare determinare și încuraja oamenii să efectueze această Rugăciune specială din perioada lunii Ramadan, fără a o face obligatorie, spunând:
Oricine se roagă în timpul nopților din luna Ramadan (Tarawih), cu credință puternică și cu speranța răsplății, toate păcatele sale anterioare vor fi iertate.
relatat de majoritatea relatatorilor
Aisha, radhi Allahu anha, a pus:
Profetul oferea Rugăciunea în moschee și mulți s-au rugat alături de el. În următoarea zi a făcut la fel și o mulțime mai mare de oameni i s-a alăturat. Apoi, oamenii s-au adunat în a treia noapte, dar Profetul nu a venit la ei. Dimineața, el le-a spus:
«Desigur, am văzut ce ați făcut și nimic nu m-a împiedicat să vin la voi, exceptând faptul că m-am temut că (această Rugăciune) se va face obligatorie pentru voi. Și asta a fost în perioada lunii Ramadan.»
relatat de majoritatea relatatorilor, cu excepția lui Tirmidhi
Numărul de rakaat pentru Tarawih
Aisha, radhi Allahu anha, a relatat că:
Profetul ﷺ Salla-llahu 'alahi wa sallam nu se ruga mai mult de unsprezece rakaat, în perioada lunii Ramadan sau altcândva.
relatat de majoritatea relatatorilor
Ibn Khuzaima și Ibn Hibban au înregistrat în Sahih-ul lor, sub autoritatea lui Jabir, radhi Allahu anhu, că Profetul ﷺ Salla-llahu 'alahi wa sallam se ruga opt rakaat și Rugăciunea de Witr împreună cu companionii săi, radhi Allahu anhum. Apoi, în următoarea zi, oamenii l-au așteptat, dar el ﷺ Salla-llahu 'alahi wa sallam nu a venit la ei.
Abu Yaꞌla și Tabarani au înregistrat cu un lanț hasan , de la Jabir, că Ubayy ibn Kaꞌb, radhi Allahu anhum, a venit la Profet ﷺ Salla-llahu 'alahi wa sallam și a spus:
«O, Mesager al lui Allah, am făcut ceva ieri noapte (în perioada lunii Ramadan).»
Profetul a întrebat:
«Și ce a fost aceea, o, Ubayy?»
El a răspuns:
«Femeile din casă mi-au zis:
"Noi nu știm să recităm (bine și mult) Coranul, ne putem ruga în spatele tău?"
Eu m-am rugat opt rakaat și Witr împreună cu ele.»
Mesagerul lui Allah a fost mulțumit de acest lucru și nu a spus nimic.
Aceasta este Sunna, ceea ce a fost relatat de la Profetul Mohammed ﷺ Salla-llahu 'alahi wa sallam și nimic altceva nu este autentic. De asemenea, este adevărat că în perioada lui Omar, Uthman și Ali, radhi Allahu anhum, oamenii se rugau douăzeci de rakaat și acesta este opinia majorității juriștilor de la Școlile de Jurisprudență Hanafi și Hanbali, precum și opinia lui Dawud.
Tirmidhi a spus:
Majoritatea savanților musulmani urmează ceea ce a fost relatat de la Omar și Ali și alți companioni ai Profetului ﷺ Salla-llahu 'alahi wa sallam și anume că ei s-au rugat douăzeci de rakaat. Aceasta este și opinia lui Ath-Thauri, Ibn Al-Mubarak și Ash-Shafaꞌi. La fel am găsit și oamenii din Mecca, rugându-se douăzeci de rakaat.
Unii dintre savanți sunt de părere că Sunna este de unsprezece rakaat, incluzând Rugăciunea de Witr și de asemenea, este de preferat să se roage și restul - cele douăzeci de rakaat.
Al-Kamal ibn Hamam a spus:
Evidența care arată că Sunna este de douăzeci de rakaat, este ceea ce Profetul însuși ﷺ Salla-llahu 'alahi wa sallam a făcut, apoi s-a oprit, de teamă că aceasta va deveni ceva obligatoriu pentru cei care-l urmează, prin urmare restul de rakaat sunt de preferat. Însă, este confirmat că el ﷺ Salla-llahu 'alahi wa sallam se ruga numai unsprezece rakaat, incluzând Witr, așa cum este arătat în cele două Sahih. Potrivit savanților, Sunna este de opt rakaat, în timp ce este de preferat a se face douăsprezece rakaat.
Rugăciunea Tarawih în congregație
Este permisă efectuarea Rugăciunii Tarawih, din timpul lunii Ramadan, în congregație, așa cum este permisă efectuarea ei în mod individual. Cu toate acestea, majoritatea învățaților preferă efectuarea ei în congregație. Profetul ﷺ Salla-llahu 'alahi wa sallam așa cum s-a spus mai devreme, se ruga Tarawih în congregație, dar el a întrerupt acest lucru, deoarece se temea că va deveni obligatoriu acest lucru pentru musulmani.
Omar, radhi Allahu anhu, a fost cel care a chemat musulmanii să se roage Tarawih în spatele unui imam.
Abdur-Rahman ibn Abdulqari, radhi Allahu anhu, a relatat:
Într-o noapte, în luna Ramadan, m-am dus cu Omar la moschee, iar oamenii se rugau în grupuri diferite. Unii se rugau singuri, iar alții în grupuri mici. Omar a spus:
«Cred că ar fi mai bine dacă i-aș aduna în spatele unui imam.»
El a făcut astfel, numindu-l pe Ubayy ibn Kaꞌb conducătorul Rugăciunii. Apoi, am ieșit cu el într-o altă noapte și toți oamenii se rugau în spatele unui imam, iar Omar a zis:
«Ce inovație (bidꞌa) bună este aceasta, dar este mai bine să dormi și să o amâni pentru ultima parte a nopții.»
Oamenii, totuși, se rugau la începutul nopții.
relatat de Bukhari, Ibn Khuzaima, Bayhaqi și alții
Recitarea Coranului în Tarawih
Nu există nicio relatare specială în Sunna cu privire la recitarea Coranului în timpul Rugăciunii Tarawih. S-a relatat că unii oameni din primele generații ale Islamului se rugau câte două sute de versete, astfel că unii dintre ei aveau nevoie de sprijin, din cauza prelungirii Rugăciunii. Ei nu își părăseau Rugăciunea, doar cu puțin timp înainte de ivitul zorilor, iar unii dintre ei chiar își trimiteau servitorii să pregătească suhur-ul, temându-se că în curând se crapă de ziuă. Ei recitau Surat Al-Baqara în opt rakaat și dacă o completau în douăsprezece rakaat, considerau că Rugăciunea lor ar fi fost foarte scurtă.
Ibn Qudama a zis:
Ahmad a spus:
«Recitați din Coran ceea ce este ușor pentru oameni și nu le îngreunați, în special în nopțile scurte (în perioada verii).»
Cu referire la același subiect, Al-Qadi spune:
Nu este de preferat să nu se recite întregul Coran pe perioada acestei luni, în acest fel oamenii având posibilitatea să audă întregul Coran. Nu recitați mai mult decât o singură dată întregul Coran, acest lucru putând fi o povară pentru oameni. În timpul recitării, trebuie luată în considerare starea oamenilor, dacă ei sunt de acord cu recitarea prelungită și aceasta ar fi cel mai bine.
De asemenea, Abu Dharr, radhi Allahu anhu, a zis:
Ne-am rugat cu Profetul ﷺ Salla-llahu 'alahi wa sallam până când ne-am temut că pierdem suhur-ul. Imamul recita două sute de versete.